Eigen applicatie GRIP van Baas maakt aanleggen van hoofdleidingen efficiënter

Meer grip krijgen op het proces van opdrachtverstrekking tot en met oplevering. Dat is in een paar woorden de gedachte achter GRIP, een eigen Baas-applicatie om de interne processen te optimaliseren. GRIP gaat vooral het aanleggen van hoofdleidingen efficiënter maken. De komende vijf jaar verwacht Baas daarin een groei van 50% van het aantal projecten. Met de ontwikkeling van GRIP zet Baas meteen een tweede grote stap: de aansluiting op CAPO, een branchebrede applicatie om digitaal samen te werken in de aansluitketen.

‘Vanuit de operatie kwam de vraag op hoe we projecten beter konden ondersteunen met ICT’, kijkt Richard Burggraaf, projectmanager ICT bij Baas terug. ‘We zien het aanbod aan werk om hoofdleidingen aan te leggen steeds verder toenemen. Het proces om dienstleidingen aan te leggen, de huisaansluitingen, is de afgelopen jaren al geoptimaliseerd. In het hoofdleidingenproces konden we nog een stap maken.’

Baas verwacht een explosieve stijging van het aantal opdrachten voor de aanleg van hoofdleidingen, de trajecten die midden in de straat liggen. De energietransitie en de verwachte woningbouw leiden tot 50% meer opdrachten in vijf jaar tijd. Daar staat tegenover dat de instroom van mensen ook in onze sector afneemt.

Uniform proces

Maar er zijn meer redenen, legt Richard uit. ‘We willen toe naar een uniform proces. In de werkzaamheden die we voor netbeheerders verrichten zit veel variatie. Ook verschuiven werkzaamheden van netbeheerders naar aannemers. Projecten worden steeds complexer. De werkzaamheden verschillen echter per contract. De oplossing die we zoeken moet daarom niet alleen gestructureerd maar ook flexibel zijn, om maatwerk te kunnen blijven leveren.’

Eigen applicatie

Ja, die applicaties om interne processen te stroomlijnen bestaan in de markt, weet Richard als projectmanager. Maar die voldoen niet altijd aan de eisen van Baas. Daarom is er vanaf nul gewerkt aan een eigen applicatie, met veel energie en toewijding vanaf – letterlijk – de werkvloer in elke regio waar Baas actief is. SolutionWise, gespecialiseerd in de ontwikkeling van digitale applicaties, ontwikkelde de applicatie met ons mee.

De nieuwe applicatie, GRIP, maakt het ook makkelijker om de geleverde kwaliteit aan te tonen. Andere voordelen liggen op het administratieve vlak. Baas-vestigingen deden administratief gezien hetzelfde werk voor de aanleg van een hoofdleiding. Wel deed elke vestiging het op een eigen manier.

Grote verandering voor buiten

GRIP is inmiddels al even in gebruik, maar blijft in ontwikkeling zoals elke ICT-applicatie. Richard: ‘Doordat we informatie nu uniform vastleggen hebben we een goed inzicht in onze projecten. We kunnen ook makkelijker rapporteren en dus beter inzicht bieden aan onze opdrachtgevers. Er zit minder administratie aan vast. Alle projectinformatie en documenten brengen we samen in een digitale werkmap. De juiste informatie is dus altijd op de juiste plek aanwezig. De digitale werkmap is voor onze mensen buiten een grote verandering. Er hoeft niet langer meer een map mee, vol met geprinte documenten. Je kunt via een tablet in GRIP snel iets opzoeken of wijzigen, je kunt foto’s maken met de tablet en die uploaden in de juiste projectfolder. Dat moet ertoe leiden dat we met hetzelfde team mensen meer projecten aan kunnen.’

GRIP staat niet op zichzelf. In de keten is de roep om informatie digitaal te delen steeds sterker geworden. Daarom heeft Mijn Aansluiting CAPO (Combi Aanleg Proces Ondersteuning) ontwikkeld, dat aannemers, netwerkbeheerders en andere partijen data digitaal laat delen. GRIP is al helemaal voorbereid op de aansluiting op CAPO.

‘Prettig programma’

Is het ‘buiten’ een verandering, binnen gaat de efficiency ook omhoog zegt Dominique Timmermans. Als intaker op de klantenservice van Baas is zij een belangrijke schakel: controleren of alle werkopdrachten van de netbeheerders compleet worden aangeleverd. ‘Ik vind GRIP een prettig programma om mee te werken. Het programma genereert automatisch een workflow. Je krijgt activiteiten toegewezen, je ziet precies wat je moet doen en waar je gebleven bent. Er komt ook een hele lijst naar voren wat een werkvoorbereider allemaal moet doen voor een project: de start van de werkbespreking, materialen bestellen, projectnummer aanmaken, dat soort dingen.’

‘Geen dingen meer kwijt’

Werkvoorbereider Arti Ramauter van Baas draaide mee tijdens de ontwikkeling van GRIP. ‘In de pilotfase hebben we er enkele kinderziekten uitgehaald.’ Inmiddels is zij een van de – tevreden – gebruikers. Een voorbeeld: ‘Als je in het verleden een tekening naar iemand wilde doorsturen, moet je die eerst downloaden en in een mail plakken. Alles wat ik nu ontvang voor een project upload ik gelijk in GRIP. De uitvoering kan al die tekeningen en documenten weer eenvoudig downloaden. Het werkt heel makkelijk en je raakt geen dingen meer kwijt. Het zijn maar kleine dingen, maar het maakt bij elkaar een groot verschil. De jongens buiten kunnen ook heel makkelijk een foto maken, uploaden en doorsturen, bijvoorbeeld van mantelbuizen, de sleuf of eventuele wateroverlast.’

Wil je meer weten over GRIP? Neem contact op met Siebert van der Veen.

Gerelateerde nieuwsberichten en projecten

Nieuws

Energietransitie: Baas en Enexis houden de vaart erin!

Nieuws

Welkom in de Baas-familie: Thijs en Tommie Udink