Slimme laadoplossingen

“Kan het stroomnet die enorme expansie aan? Wel als we intelligenter omgaan met het laden van elektrische auto’s.” 

Nu nog rijden er kleine 400 duizend elektrische auto’s in Nederland. Maar de groei gaat snel: de overheid rekent erop dat het er in 2030 bijna twee miljoen zijn. Kan het stroomnet die enorme expansie aan? Wel als we intelligenter omgaan met het laden van elektrische auto’s. Slimme laadoplossingen gaan een grote rol spelen in de elektrificatie van het wagenpark in ons land. In die ontwikkeling rijdt Baas voorop.

Wat is slim laden?

Als een auto wordt aangesloten op een laadpaal, begint het oplaadproces direct op vol vermogen, totdat de accu vol is. Als een bedrijf meer medewerkers met een elektrische auto heeft, is piekbelasting van het net het gevolg. Een slimme laadoplossing houdt rekening met de beschikbaarheid van (voordelige) elektriciteit, de belasting van het stroomnet en de behoefte van de rijder.

Denkbaar is het bijvoorbeeld dat er later op de dag groene stroom of elektriciteit tegen het daltarief beschikbaar is. Of dat er zonnepanelen op het dak liggen die voor ‘gratis’ elektriciteit zorgen. En de kans is groot dat een medewerker pas aan het eind van de werkdag over een (deels) volgeladen auto wil kunnen beschikken. Smart charging is daarmee voordeliger in het gebruik, duurzamer voor het milieu en minder belastend voor het elektriciteitsnet. Zo kan netcongestie (meer vraag naar elektriciteit dan aanbod) worden verminderd.

Slimme laadoplossingen voor bedrijven

Medewerkers faciliteren om elektrisch te gaan rijden? Baas helpt, door het traject van advies tot en met installatie te stroomlijnen. Met een quick scan brengen we de huidige en de toekomstige laadbehoefte in kaart. Ook inventariseren we wat de capaciteit van de netwerkaansluiting op uw locatie is. En welke mogelijkheden er zijn voor toekomstige uitbreiding. Dat leidt tot een helder en betrouwbaar advies welke maatregelen in uw situatie optimaal zijn. 

Laadpalen installeren is voor ons dagelijks werk, met minimale overlast voor de gebouwgebruikers. Ook houden we er rekening mee dat elektrische auto’s geen onevenredige aanslag op de capaciteit van de netaansluiting zijn. Door te kiezen voor laadpalen met dynamic load balancing wordt de stroom eerlijk verdeeld over de auto’s die tegelijkertijd worden opgeladen en de bedrijfsprocessen die stroom vragen. Stroomstoringen zijn er daardoor niet meer bij. 

Slimme laadoplossingen voor thuis

Als medewerkers een elektrische auto van de zaak krijgen, is er ook thuis vaak een laadpaal nodig. Ook dan biedt Baas uitkomst. Op dezelfde manier als bij de installatie van laadpalen voor de werkgever: de situatie inventariseren en de paal ter plekke installeren en aansluiten. Door goed te kijken naar de capaciteit van de netaansluiting zorgen we ervoor dat andere elektrische apparaten normaal blijven functioneren. Nu en in de toekomst.

Energieopslag

Bedrijven kunnen ertegenaan lopen dat de capaciteit van hun netwerkaansluiting tegen het maximum aan zit. De installatie van laadpalen is dan nog steeds een mogelijkheid: door te kiezen voor energieopslag. Daarmee wordt de capaciteit op een locatie niet alleen verruimd, ook vermindert de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Opslag in batterijen voorkomt daarnaast netcongestie. En het maakt de elektriciteitsnota lager: door stroom in te kopen als het goedkoper is en zelf op te slaan tot het moment van verbruik. 

Meer weten over slimme laadoplossingen voor bedrijven? Neem contact op met Eric van Herpt.

Installeren en aansluiten in opdracht van CPO’s

Niet iedere eigenaar van een elektrische auto heeft de mogelijkheid thuis te laden. Laadpalen in de publieke ruimte zijn dan de oplossing. Ook voor die projecten is Baas een professionele samenwerkingspartner. In opdracht van CPO’s zijn we verantwoordelijk voor het installeren en aansluiten van publieke laadpalen. Providers kennen Baas als een partner die op een verantwoorde manier te werk gaat in de openbare ruimte. En die de ervaring meebrengt van duizenden laadpalen die we per jaar plaatsen, zowel in steden en dorpen als bij bedrijven en particulieren.

Meer weten over publiek laden? Neem contact op met Paul-Jan Albersen.

Eigen ‘merken’ 

Baas voert alle werkzaamheden op het gebied van laadpalen uit onder twee eigen merknamen: EV-Ready en Laadkracht.

Binnen EV-Ready bundelen we alle expertise die er maar te vinden is over slimme laadoplossingen. We zijn full-service partner, thuis in ontwerpen, leveren, installeren en het beheren van laadinfra. Met alle disciplines in eigen huis voeren we projecten van A tot Z uit. 

Laadkracht is een samenwerkingsverband tussen Baas, De Meterkast en Resolutions. Onder die naam realiseren we openbare laadpalen die 100 procent duurzaam opgewekte elektriciteit leveren. Laadkracht is vooralsnog alleen actief in Friesland.

Nieuws & Projecten

Nieuws

Baas slaagt voor ‘examen’ CBR: 58 locaties van laadpalen voorzien

Nieuws

Onthulling eerste laadpaal in Gemeente Súdwest-Fryslân