Medewerkers en bezoekers van het CBR kunnen binnenkort hun elektrische auto opladen op de 58 locaties van het exameninstituut. Baas heeft de opdracht gekregen om alle examenlocaties in ons land van laadinfra te voorzien. Het project start met twee locaties, in Rijswijk en in Leusden. De balans tussen kwaliteit en prijs gaf de doorslag om met Baas in zee te gaan, zegt directeur bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing van het CBR. ‘Het is goed dat we deze stap zetten. Ook wij willen mee in de energietransitie.’
Op de foto: het moment van tekenen door J. Huizing (directeur bedrijfsvoering, CBR) en Leo Helgers (divisiedirecteur Telecom & Installatietechniek, Baas B.V.).
In die transitie is Baas al veel langer actief. Sinds 2019 heeft Baas als infra-aannemer er een eigen bedrijfsonderdeel voor, EV-Ready. Als full-service partner is EV-Ready inzetbaar voor zowel advisering, levering, installatie als onderhoud van laadinfra. Opdrachtgevers variëren van bedrijven, zorginstellingen en parkeergarages tot gemeenten. En nu dus ook het CBR, dat op 58 locaties in ons land vertegenwoordigd is.
Dat het enige tijd heeft geduurd om laadpalen op de locaties te installeren is verklaarbaar, zegt directeur bedrijfsvoering Jan Jurgen Huizing van het CBR. ‘We hebben een redelijk groot leasewagenpark waarvan het merendeel wordt gebruikt door onze examinatoren. Ook komen er elke dag duizenden lesauto’s op het CBR-terrein voor praktijkexamens. Het gros van deze auto’s is nog niet elektrisch. Bovendien wil de overgrote meerderheid van onze kandidaten nog afrijden in een handgeschakelde auto. Logisch, want een automaat of elektrische auto is vaak nog erg duur in de aanschaf voor de beginnende bestuurder. Toch verwachten we de komende jaren een omslag in de vraag naar elektrisch rijden in de rijschoolbranche. Met deze stap zijn we daar op voorbereid.’
In 2023 is het CBR de markt op gegaan om de locaties te elektrificeren. ‘Een flinke aanbesteding’, zegt Huizing. ‘Maar liefst twaalf bedrijven hebben zich ingeschreven, waarvan Baas uiteindelijk als beste uit de bus kwam.’
De aanbesteding bestond uit meerdere vragen. Paul-Jan Albersen, commercieel manager bij Baas: ‘De belangrijkste vraag om te beantwoorden was die over levering, beheer en correctief onderhoud. Daarnaast wilde het CBR o.a. graag weten op welke wijze duurzaamheid en het circulair gebruik van materiaal wordt toegepast binnen deze opdracht. Baas zet actief in op klimaatneutrale bedrijfsvoering. Monteurs en projectleiders gaan bijvoorbeeld met elektrisch vervoer naar de locaties toe. Dat sluit goed aan bij de wensen van het CBR. Een andere vraag was om oplossingen te bedenken voor zogenaamd laadkleven, zoals een app of werken met een tarief. Ook hebben wij ook load balancing meegenomen, om de beschikbare stroom eerlijk te verdelen over meerdere laadstations.’
De CBR-locaties in Rijswijk (het hoofdkantoor) en Leusden krijgen de primeur, direct gevolgd door Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. Gefaseerd pakt Baas daarna ook de overige locaties aan. Waar het gaat om een theorie-examenlocatie, vraagt de installatie om extra behoedzaamheid. Paul-Jan: ‘Daar moeten we rekening mee houden, dat er binnen mensen bezig kunnen zijn met hun theorie-examen. Het is hinderlijk als je dan wordt gestoord door iemand die met een drilboor het asfalt openmaakt. In die gevallen kunnen we dit soort werkzaamheden ook ’s morgens vroeg doen.’
‘Een stap in de goede richting’ noemt Huizing het project. ‘We zijn al volop bezig met verduurzaming binnen het CBR. We hebben het energieverbruik van de kantoren al teruggebracht, we scheiden afval en ga zo maar door. Het is logisch dat we nu ook deze stap zetten. We moeten allemaal mee in de energietransitie, ook in het wagenpark van het CBR.’