Verkeersmanagement nieuwe stijl helpt Baas om bereikbaarheid te waarborgen

Er zijn weinig plaatsen in Nederland die dichter bij de grens met België liggen dan Kapellebrug, in Zeeuws-Vlaanderen. Maar 700 meter scheiden de twee landen in het dorp met 350 inwoners. Elke dag is het een komen en gaan van auto’s over de N290, de provinciale weg die bij Kapellebrug Gentsevaart heet. De weg moet hoognodig op de schop. Ook de kabels en leidingen in de grond zijn aan een upgrade toe. Business as usual voor Baas? Niet op een strategische route als deze, met veel (vracht)verkeer.

De Gentsevaart staat bekend als gevaarlijk voor fietsers en overstekende voetgangers. De paar honderd inwoners zijn daarom blij met de reconstructie, de vele automobilisten vermoedelijk minder. Voor inwoners van Hulst is de grens passeren de meest logische route naar de rest van Nederland. Ook rijden veel auto’s naar Belgische tankstations. Andersom komen onze zuiderburen naar Hulst voor de supermarkten. Voor vrachtwagens is het een doorgaande route tussen de twee landen. En wie vanuit Zeeuws-Vlaanderen naar z’n werk in de Antwerpse haven wil, ontkomt ook niet aan de passage van Kapellebrug.

Bereikbaarheid de uitdaging

‘Het is geen heel moeilijk project. De uitdaging zit ‘m vooral in de bereikbaarheid en het openhouden van de doorgang’, zegt projectleider Martijn de Bonte, met uitvoerder Nicky Slokkers en werkvoorbereider Mark Hack het verantwoordelijke trio bij Baas Infra Zuid. ‘Het is een drukke route, een sluiproute eigenlijk. Daarom is het project opgeknipt in een aantal verschillende fasen waarop het verkeersplan is afgestemd. Het is een té drukke route om helemaal af te sluiten. Ook zijn er weinig mogelijkheden om het verkeer om te leiden.’

Werkgebied van twee kilometer

In opdracht van DNWG, Stedin en Evides vervangt Baas de leidingen voor water en gas en de kabels voor laag- en middenspanning. Het werkgebied is twee kilometer lang. In de uitvoering zit het niet mee. Martijn: ‘Sinds oktober heeft het geregend. Sleuven lopen vol water, die moet je eerst opschonen voordat je weer verder kunt met je werkzaamheden. Dat levert altijd weer vertraging op, maar we zitten gelukkig op schema.’

Verkeersmaatregelen zichtbaar maken in navigatie

Overlast voor het verkeer, en daarmee vertraging onderweg, is onontkoombaar. Daarom maakt Baas gebruik van BUKO Bereikbaar. Het is een slimme tool, die verkeersmaatregelen direct zichtbaar maakt in navigatieapps. Inclusief advies om een andere route te volgen of de vertraging te accepteren.

Werkvoorbereider Mark Hack: ‘In het verleden had je bewonersbrieven, borden aan de kant van de weg en een aankondiging in de regionale krant. Maar het liep qua verkeer weleens uit de hand natuurlijk. Omdat het een belangrijke toegangsweg naar Nederland en België is, en BUKO bekend is met België, hebben we de keuze gemaakt om dit toe te passen.’

Niet meer zo hectisch

Hij merkt het effect. ‘Het werkt. Het is nog wel druk, maar niet meer zo hectisch als normaal.  In het begin hebben we nog wat files en opstoppingen gehad, nu niet meer. Ik merk het vooral aan het vrachtverkeer, waarvoor we de tool oorspronkelijk hebben ingezet. En nu we de zon weer zien is Zeeland in trek bij Belgen en Duitsers. Die worden allemaal actief omgeleid en gaan niet meer over de Gentsevaart. Mensen die geen navigatie gebruiken bereik je niet, wel veel sluipverkeer dat achter Kapellebrug moet zijn.’

Ook chatbox

Het is het tweede project waar Mark ervaring opdoet met BUKO Bereikbaar. ‘De eerste keer was bij een project in Brabant, een afslag naast een drukke provinciale weg. Daar is het een ideale oplossing voor: in situaties waar je een verkeersinfarct kun verwachten.’ De tool van BUKO kan overigens nog meer. Een chatbox kan op basis van AI (artificial intelligence) vragen beantwoorden. Mark: ‘Tachtig procent van de telefoontjes kun je ermee afvangen, die digitaal antwoord krijgen. Het is daarmee ook een oplossing voor omgevingsmanagement. Die hebben we nu niet ingezet. Zou de Gentsevaart helemaal dicht gaan wordt het een ander verhaal, maar hier kun je er nog wel langs.’

Begin juli heeft Baas er veertien weken werk opzitten. De verwachting is dat het project een klein jaar in beslag gaat nemen.

Gerelateerde nieuwsberichten en projecten

Nieuws

Een carrièreswitch op je 52ste: ‘Mijn eerste klus was vooral kijken’

Nieuws

Samenwerkingsovereenkomst EV-Ready en Siemens Nederland