Nieuwe subsidieregelingen voor aanschaf laadinfrastructuur

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) opent binnenkort 2 nieuwe subsidiemogelijkheden die bedrijven ondersteunen bij de aanleg van laadinfrastructuur, zowel op eigen terrein als in de openbare ruimte.

 

Welke subsidieregelingen zijn er?

  • SPRILA: Voor bedrijven die laadpalen willen plaatsen op hun eigen terrein. Deze subsidie dekt een deel van de kosten voor advies, aanschaf en installatie van laadpunten.
  • SPULA: Voor bedrijven die publiek toegankelijke laadpalen voor zware elektrische voertuigen willen realiseren, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen of parkeerplaatsen die toegankelijk zijn voor iedereen.

 

Wij kunnen je helpen bij het ontwerpen van een toekomstbestendige laadinfrastructuur én de daadwerkelijke installatie en het onderhoud van laadpalen. Ons team zorgt ervoor dat jouw laadinfrastructuur perfect aansluit bij de behoeften van je bedrijf en de beschikbare netcapaciteit.

 

Subsidie aanvragen is mogelijk vanaf 24 september (SPRILA) en 1 oktober (SPULA).

Laadinfrastructuur op eigen terrein (SPRILA)

Medewerkers faciliteren om elektrisch te gaan rijden? Baas helpt, door het traject van advies tot en met installatie te stroomlijnen. De SPRILA subsidie verkleint de stap om laadinfrastructuur aan te leggen op eigen terrein. Ook is er subsidie beschikbaar voor advies.

Laadadvies

Met een quick scan brengen we de huidige en de toekomstige laadbehoefte in kaart. Ook inventariseren we wat de capaciteit van de netwerkaansluiting op uw locatie is. En welke mogelijkheden er zijn voor toekomstige uitbreiding. Dat leidt tot een helder en betrouwbaar advies welke maatregelen in uw situatie optimaal zijn. De kosten voor het laadadvies worden deels vergoed met de SPRILA subsidie. Meer informatie over SPRILA Advies

Installatie van laadpalen

Laadpalen installeren is voor ons dagelijks werk, met minimale overlast voor de gebouwgebruikers. Ook houden we er rekening mee dat elektrische auto’s geen onevenredige aanslag op de capaciteit van de netaansluiting zijn. Door te kiezen voor laadpalen met dynamic load balancing wordt de stroom eerlijk verdeeld over de auto’s die tegelijkertijd worden opgeladen en de bedrijfsprocessen die stroom vragen. Stroomstoringen zijn er daardoor niet meer bij. Meer informatie over SPRILA Aanschaf

Publiek toegankelijke laadpalen voor zware elektrische voertuigen (SPULA)

Er is ook subsidie beschikbaar voor publiek toegankelijke laadpalen voor zware elektrische voertuigen. Dit is interessant voor ondernemers die laadinfrastructuur nodig hebben voor de eigen logistiek en om als extra verdienmodel in te zetten. Ook voor deze ondernemers is Baas een partner bij het ontwerpen en installeren van een toekomstbestendige laadinfrastructuur. We brengen de ervaring mee van duizenden laadpalen die we per jaar plaatsen, zowel in steden en dorpen als bij bedrijven en particulieren. De kracht van Baas is dat wij altijd meedenken: van advies, tot implementatie en service en beheer.

Meer informatie over de SPULA subsidieregeling

Snelladen voor zakelijke en publieke locaties

Snelladers zijn van vitaal belang om elektrisch vervoer operationeel te houden. De vraag naar snelladers groeit snel, vooral door de stijging van het aantal elektrische voertuigen en het toenemende gebruik binnen zero-emissie zones. Baas adviseert over de juiste laadinfrastructuur en verzorgt de hele implementatie, van ontwerp tot beheer.

Optimale vermogensverdeling

De SPRILA en SPULA subsidieregelingen stellen voorwaarden rondom het vermogen van de laadpalen. Met een Energie Management Systeem (EMS), bijvoorbeeld van Maxem, is het mogelijk om energie zo efficiënt mogelijk te verdelen, waardoor de subsidieregelingen optimaal benut kunnen worden. Het Maxem EMS zorgt voor een efficiënte verdeling van energie. Daarnaast helpt het onnodige hardwarekosten, zoals omvormers, te verminderen. Het EMS maakt integratie met hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, en energieopslag mogelijk. Dankzij het EMS wordt verdere systeemintegratie gefaciliteerd, wat de inzet van laadinfrastructuren toekomstbestendig maakt.

Stationaire batterij

Bedrijven kunnen ertegenaan lopen dat de capaciteit van hun netwerkaansluiting tegen het maximum aan zit. De installatie van laadpalen is dan nog steeds een mogelijkheid: door te kiezen voor energieopslag. Daarmee wordt de capaciteit op een locatie niet alleen verruimd, ook vermindert de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Opslag in batterijen voorkomt daarnaast netcongestie. En het maakt de elektriciteitsnota lager: door stroom in te kopen als het goedkoper is en zelf op te slaan tot het moment van verbruik. U kunt ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Er zijn wel voorwaarden verbonden aan het vermogen en de capaciteit van de batterij.

Meer informatie over advies en installatie van laadpalen?

Wij kunnen je helpen bij het ontwerpen van een toekomstbestendige laadinfrastructuur én de daadwerkelijke installatie en het onderhoud van laadpalen. Ons team zorgt ervoor dat jouw laadinfrastructuur perfect aansluit bij de behoeften van je bedrijf en de beschikbare netcapaciteit.

 

Neem contact op met Wouter Wikaart.

 

Nieuws & Projecten

Nieuws

Installatie van publieke laadpalen door Baas voor CPO’s

Nieuws

Baas slaagt voor ‘examen’ CBR: 58 locaties van laadpalen voorzien