Installatie van laadinfra in een parkeergarage

In gesprek met de proces manager van de gemeente Haarlem over de installatie van laadpunten.

Met de groei van het aantal elektrische auto’s komt ook een groeiende vraag naar laadpunten. Hiervoor koos de gemeente Haarlem onlangs voor uitbreiding van de laadplekken in de parkeergarage Raaks. Bij de installatie van laadcapaciteit in een parkeergarages komt meer kijken dan alleen het plaatsen van de laadpalen. We spraken hierover met Lodewijk Kamstra, proces manager in de gemeente Haarlem. In ons gesprek hadden we het over de toenemende vraag naar laadcapaciteit. Daarnaast spraken we over de uitdaging die komt kijken bij de installatie van laadpalen in een ondergrondse parkeergarages.

 

Groeiend aantal elektrische voertuigen in het straatbeeld

Een groeiend aantal mensen is in het bezit van een elektrisch voertuig. Hierdoor krijgt de gemeente Haarlem steeds meer verzoeken voor publieke laadpunten. Naast de voorziening op straat, heeft de gemeente Haarlem ook te maken met de vraag naar laadcapaciteit in parkeergarages. Om tegemoet te komen aan de vraag, van bezoekers en abonnementhouders, heeft de gemeente Haarlem gekozen om de laadcapaciteit uit te breiden in de ondergrondse parkeergarage Raaks.

‘De gebruikers waren tot voor kort nog veel genoodzaakt om hun elektrische auto op straat op te laden. Simpelweg omdat er te weinig laadpunten beschikbaar waren. De gemeente Haarlem hoopt, met de installatie van de nieuwe laadpunten, dit probleem te verminderen.’

Lodewijk Kamstra – Procesmanager in de gemeente Haarlem

Uitbreiding laadcapaciteit

De gemeente Haarlem wil meer laadcapaciteit gaan voorzien voor de gebruikers. Om tegemoet te komen aan de vraag die nu heerst heeft de gemeente Haarlem gekeken naar de parkeergarage waar de druk het hoogst is. Dit bleek parkeergarage Raaks te zijn. Daarbij heeft Baas naast de installatie van nieuwe laadpalen ook de oude laadpalen vervangen.

‘Op de lange termijn heeft de gemeente Haarlem de ambitie om naar de landelijke richtlijn toe te werken, waarbij zo’n 10% van de parkeerplekken in parkeergarages wordt voorzien van laadmogelijkheden. De huidige richtlijnen gaan er vanuit dat circa 10% van het aantal parkeerplaatsen (zowel op straat als in de parkeergarages) voorzien moet worden van een laadplek. Daarbij is het nog onzeker wat de techniek gaat brengen op het gebied van range van voertuigen, snelladen en alternatieve laadvormen; alles heeft effect op het aantal en de vorm van laadvoorzieningen. Het is dan ook een enorm complex project om op te starten.’

Laadpunten in parkeergarages

Na de installatie van de laadpalen in parkeergarage Raaks gaat de gemeente Haarlem zich verder oriënteren en brengt daarbij de diverse mogelijkheden in kaart. In een grootschalig project zal gekeken worden naar verdere uitbreiding van de laadpunten. Bij de realisatie van het grootschalige project komt veel kijken en is vaak een lange adem nodig.

Bij parkeergarages moet goed gekeken worden of er constructieve aanpassingen nodig zijn. Daarbij moet ook altijd onderzocht worden welke maatregelen omtrent brandpreventie noodzakelijk zijn.

Zo moeten de brandveiligheidseisen per parkeergarage worden bekeken. Bij een ondergrondse parkeergarage wordt vaak gekozen voor laadvoorziening op de onderste verdieping. Daarentegen kan bij een bovengrondse parkeergarage de bovenste verdieping mogelijk de veiligste locatie zijn. Echter heb je daar weer rekening te houden met weersomstandigheden, die impact kunnen hebben op de levensduur van de apparatuur. Al met al een complex vraagstuk om te beantwoorden.

Zo zijn aanbestedingen complex en kunnen ze een lange doorlooptijd hebben, mede doordat er rekening gehouden moet worden met diverse betrokkenen.

Elektrische voertuigen en brandveiligheid in parkeergarages

Bij een nieuwe technologie zoals een elektrisch voertuig is het moeilijk om gelijk vanaf de start te weten wat de beste manier is om het voertuig te blussen. Voor diverse instanties zit hier een leercurve in, om te leren hoe er om gegaan moet worden met bijvoorbeeld een brandend voertuig in een ondergrondse parkeerplaats.

In parkeergarage Raaks ging de voorkeur van de veiligheidsregio Kennemerland eerst uit naar het plaatsen van laadpalen zo dicht mogelijk bij de in- en uitritten. Nieuwe inzichten bieden echter ook ruimte voor andere scenario’s en blusoplossingen waardoor de onderste verdieping nu ook als mogelijkheid wordt gezien.

Wil je meer weten over laadoplossingen in parkeergarages? Neem contact op met Michael Bekkers.

Gerelateerde nieuwsberichten en projecten

Nieuws

Eerste snellader geïnstalleerd bij 24-uurs distributeur Van den Haak TransMission

Nieuws

Energieoplossingen en laadoplossingen voor de recreatiebranche