Gasterminal Eemshaven: ‘Een opdracht om met beide handen aan te pakken’

“Natuurlijk waren er wel wat hobbels te nemen. Maar dit was een opdracht om met beide handen aan te pakken”

Nederland neemt in hoog tempo maatregelen om een gastekort in de winter vóór te zijn. Een van die maatregelen is de opslag van vloeibaar gas (LNG) in terminals. Eén staat er al in Rotterdam, de tweede drijft in Groningen. Gasunie heeft twee schepen gehuurd die in de Eemshaven vijf jaar lang als backup dienen voor de gasvoorziening. Aan Baas de vraag de elektriciteitsstations aan te sluiten. Geen ongebruikelijk verzoek, wel een ongebruikelijke deadline. ‘We hebben het in recordtijd voor elkaar gekregen.’

Nog altijd verkeert Nederland in onzekerheid over de hoeveelheid gas die er voor de winter is. Importeren van vloeibaar gas is een alternatief om de instabiele situatie vóór te zijn. Met de uitbreiding in de Eemshaven komt de opslagcapaciteit ineens op 20 miljard kubieke meter, de helft van ons jaarlijkse gasverbruik. Als de Rotterdamse terminal ook nog eens wordt uitgebreid, wordt het zelfs 24 miljard kubieke meter – afkomstig onder meer uit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

Twee drijvende installaties

De terminal in de Eemshaven bestaat uit twee drijvende installaties, FSRU’s geheten (Floating Storage Regasification Units). Vloeibaar gas met een temperatuur van -162 graden Celsius wordt daar met behulp van warmte weer tot gas gemaakt. Vandaaruit gaat het gas via het leidingnetwerk van Gasunie naar afnemers. Voor de elektriciteit die het proces vraagt, is netbeheerder Enexis verantwoordelijk. Als contractpartner van Enexis kwam automatisch ook Baas in beeld.

Accepteer Advertisement cookies om de inhoud te bekijken.

‘We zijn persoonlijk gevraagd’

Normaal zou zo’n project een lange adem vragen. Die was er eenvoudigweg niet: de winter komt eraan. Ook Baas werd met een ‘mission impossible’ geconfronteerd, zegt uitvoerder Randy de Jonge. ‘Enexis heeft onze projectleider, onze engineer en mijzelf persoonlijk gevraagd om het project uit te voeren. We hebben geen tijd, maar we maken gewoon ruimte voor jullie, hebben we gezegd. Natuurlijk waren er wel wat hobbels te nemen. Maar dit was een opdracht om met beide handen aan te pakken.’

Zo’n hobbel was de naderende bouwvakvakantie. ‘We hebben medewerkers gevraagd of zij tijdens de bouwvak door wilden werken. Iedereen heeft er zijn vakantie op afgestemd. We hebben niet eens in de weekenden hoeven werken. In recordtijd is het project afgerond: dertien weken. Achteraf had het misschien zelfs nog iets sneller gekund.’

Spitsuur voor de engineering

Voorafgaand aan de uitvoering was het ook spitsuur bij de engineering. ‘Door het inventieve ontwerp konden we veel beperkende factoren vermijden en werd het tracé-ontwerp snel vergund. Cruciaal om snel tot uitvoering over te kunnen gaan. Op de dag dat de engineering klaar was, stonden we te graven.’ In het noordelijkste puntje van de provincie kon een Baas-team van zeven medewerkers aan de slag: twee kilometer sleuf graven, één kilometer gestuurd boren (o.a. onder de haven door) en negen kilometer kabel en zes kilometer glasvezelbuis leggen. Eind augustus was de kabel gelegd en hebben wij onze planning gehaald. In september zijn de kabels aangesloten in het klantstation. Vanuit het klantstation worden de terminals gevoed om het gas op te warmen.

Niet zonder trots loopt uitvoerder Randy rond op de kale vlakte. ‘Met dit project laten we zien dat we expertise hebben, flexibel zijn en goed kunnen samenwerken. Een zeer relevant project. En voor mij een eer om het uit te mogen voeren.’ Of het ook een van de grotere projecten op zijn cv is? Met Groningse nuchterheid: ‘Dit was wel een grote klus, ja. Maar tegenwoordig doen we wel meer van die grote klussen.’

Heb je vragen over dit project? Neem gerust contact op met Randy de Jonge.

Gerelateerde nieuwsberichten en projecten

Nieuws

Baas start ‘een tikkeltje eigenwijs’ met eigen vakschool

Nieuws

Gezamenlijk een verschil maken