Tiny houses: door slim plannen een aansluiting in één dag

Door op kritische punten contact te hebben met Mill Home hebben we er tot nu toe elke keer voor gezorgd dat één dag na het plaatsen van de tiny houses de woning voorzien is van een aansluiting. 

Baas is sinds eind 2019 betrokken bij het aansluiten van tiny houses op meerdere plaatsen in Nederland. De projecten komen tot stand in samenwerking met het specialistisch bouwbedrijf Mill Home. Een tiny house is een woonhuis met een duidelijke, onderliggende filosofie: compacte, duurzame woningen om permanent in te wonen.

Tiny houses spelen in op de energietransitie en dragen bij aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. De energietransitie zorgt voor een extra uitdaging: er is zoveel werk, dat er menskracht te kort is om alle aansluitingen binnen een redelijke termijn te regelen. Jeroen van der A, projectleider en betrokken bij een tiny house-project in Rijswijk: “Ook voor Baas is het zaak om zo efficiënt mogelijk met onze tijd om te gaan. Op deze manier kunnen we niet alleen kwalitatief goed werk afleveren, maar ook een bijdrage leveren aan de vraag naar woningen die er momenteel is op de markt. Door op kritische punten contact te hebben met Mill Home hebben we er tot nu toe elke keer voor gezorgd dat één dag na het plaatsen van de tiny houses de woning voorzien is van een aansluiting. De bewoner beschikt dan direct over internet, drinkwater en energie. Hierdoor is de klantbeleving zeer positief.”

Uitdaging

Mill Home ontwerpt en produceert tiny houses en zocht eind 2019 contact met Baas om de compacte, duurzame woningen aan te sluiten op de nutsvoorzieningen. De woningen worden in de assemblagehal van Mill Home gebouwd en binnen één dag in zijn geheel geplaatst op de bestemming. Baas en Mill Home zijn inmiddels goed op elkaar ingespeeld: op het moment dat woning wordt geplaatst, zorgt Baas voor de aansluitingen op het gebied van energie, data en drinkwater.

De samenwerking met Mill Home sluit naadloos aan bij de ambitie van Baas. Jeroen: “Deze projecten geven ons de kans continu na te denken over de vraag hoe wij het aansluitproces verder kunnen optimaliseren. We willen ervoor zorgen dat bewoners tevreden zijn met nieuwe ontwikkelingen en dat zij goed bediend worden. Dit doen we door steeds met netbeheerders, bouwers én bewoners in gesprek te blijven over de manier waarop wij werken. Onze ambitie? Werken aan procesverbeteringen en nieuwe oplossingen om nieuwbouwwoningen zo snel mogelijk aangesloten te krijgen. Dat zorgt voor een optimale ervaring van de bewoners.”

De realisatie

Het aansluiten van tiny houses gaat – in tegenstelling tot reguliere woningen – veel efficiënter en bespaart tijd en geld. Baas hoeft niet eerst een afspraak te maken om te schouwen, maar doet dit volledig digitaal samen met de bouwer. Voor de woningen geplaatst en aangesloten worden, neemt Baas contact op met Mill Home om het werk goed voor te bereiden. Op het moment dat duidelijk is waar de meterkast precies zit, start Baas de dag na plaatsing met de werkzaamheden. Dit resulteert in minder lange wachttijden voor de klant en dus een hogere klanttevredenheid. Graven, het aanleggen van de kabels en het aansluiten gaat in een moeite door. Het aansluiten zelf lukt bijna altijd in één keer. De tiny houses zijn niet gekoppeld aan het gasnet. En omdat we zo veel mogelijk aansluitingen binnen een dag maken, draagt het project op al die vlakken enorm bij aan een verminderde CO2-uitstoot.

De strategie

Een tiny house-project is een uniek project dat past in de strategie van Baas. Het proces verloopt veel sneller en is voorspelbaar, doordat alles vooraf bekend en afgestemd is: de afmeting van de meterkasten, de funderingen, de geveldoorvoeren en het tracé. Larissa Janssen, teamleider technische administratie en betrokken bij een tiny house-project in Almere, is enthousiast: “Het aansluiten gaat heel snel. De ene keer is het binnen een dag en de andere keer binnen een paar dagen. Maar het duurt nooit lang. Het proces verloopt veel sneller dan de traditionele manier van aansluiten. Waren alle woningen maar tiny houses.”

Heel klantgericht

De dag nadat Baas alle aansluitingen in orde gemaakt heeft, kan de bewoner zijn of haar nieuwe woning betrekken. Energie, drinkwater en internet: alles is aanwezig voor een fijne plek om te wonen. Jeroen van der A: “Wij werken continu aan een goede voorbereiding van ons aansluitproces. Het is een heel klantgericht proces en de versnelling die wij kunnen aanbrengen, werkt heel efficiënt.”

Heeft u vragen over het thema huisaansluitingen? Neem gerust contact op met Jeroen van der A.

Gerelateerde nieuwsberichten en projecten

Nieuws

Baas steunt energietransitie met verbinding zonnepark Exloo

Nieuws

Baas is hard op weg naar een duurzaam wagenpark