Baas beheert al bijna vijftien jaar het glasvezelnetwerk voor de zogenoemde beweegbare kunstwerken van de provincie Zuid-Holland. Het gaat om alle provinciale bruggen, sluizen en gemalen die op afstand bediend worden. Bij omleidingen voor werkzaamheden, onderhoud en reparaties is Baas de enige partij die aan de kabels mag komen. Maar er was één groot probleem, vertelt Martin Hoogerdijk, technisch manager bij de provincie: “Het netwerk, inclusief de patchings, zat houtje-touwtje in elkaar. En niemand wist of wat op papier stond ook klopte met hoe het er in het veld bij lag. Dat moest anders, dus wilden we het hele netwerk, de centrale objectbediening, op orde brengen.”
Baas kreeg de vraag dit uit te voeren. “Zij zijn voor ons de eerste partij die komt als er iets mis is. Ze leveren altijd snel en goed werk. Voor ons de ideale partij dus om het netwerk in kaart te brengen”, stelt Martin. “Baas biedt altijd een oplossing. Zij hebben ons netwerk niet aangelegd, maar onderhouden het wel. Het is voor alle betrokken partijen belangrijk dat wat er op papier staat klopt met hoe het er in de grond uitziet. Baas heeft dat voor ons geïnventariseerd en geoptimaliseerd.”
Eddy den Ouden is de senior monteur die in het veld werkte aan deze opdracht. Het was een complexe puzzel om alles in kaart te brengen, stelt hij: “We zijn bij elk object ter plekke gaan kijken hoe de snoeren liepen. Snoer voor snoer alle verbindingen nalopen en op papier vastleggen. Daarna hebben we een plan gemaakt hoe je het netwerk goed opbouwt. En dat hebben we buiten de bedientijden van de bruggen en sluizen, vooral in de weekends, uitgevoerd. Een prachtige klus.”
Martin Hoogerdijk is onder de indruk van het opgeleverde werk. Hij heeft inmiddels alle tekeningen in handen en kan met een gerust hart het beheer overlaten aan zijn contractpartijen: “Wat Baas opgeleverd heeft, is een goed werkend netwerk mét alles netjes uitgewerkt op papier. Wat op papier staat, klopt inmiddels exact met wat je in het veld aantreft.”
Het provincienetwerk is nu schoon, actueel en exact bekend. Daar komt bij, besluit Eddy, dat het netwerk nu ook klaar is voor de toekomst: “Als de provincie straks andere systemen wil koppelen aan het netwerk, verkeersregelinstallaties bijvoorbeeld, dan kan dit moeiteloos. We bieden dus niet alleen een oplossing voor nu, maar ook voor later.”